24 września 2014

zdrowe odżywianie - 10 najważniejszych porad!

Helo!
Co u Was? U mnie jest bardzo zimno, bez koca i gorącej herbaty się nie obejdzie. Mam nadzieję, że u Was cieplej. :)

W moich postanowieniach na nowy rok szkolny wspomniałam o zdrowym odżywianiu. Postanowiłam o tym dzisiaj co nieco napisać. Zaczęłam się tym interesować już w zeszłym roku. Już wspominałam wcześniej, że powodem było to, że chciałam zgubić zbędne kilogramy. I rzeczywiście, waga ruszyła w dół! Sama zmiana posiłków przyczyniła się do spadku wagi. Oczywiście aktywność jest równie ważna, tak samo sen.
Tak naprawdę nie jestem żadnym specjalistą, nie zrobię Wam wykładu, co możecie zjeść, a co nie. Będą to tylko porady, z których sama korzystam.

☼  ---------------------------------------------------------------------------------------  ☼

REGULARNOŚĆ
Posiłki powinny być spożywane w regularnych odstępach, najlepiej co 3-4 godziny. Powinny być to śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i mała kolacja, czyli 5 posiłków dziennie. Przyspieszy to metabolizm, pomoże uniknąć podjadania i sprawi, że nie będziesz czuć się głodny.

ŚNIADANIE - PODSTAWA DNIA
Podstawą całego dnia jest śniadanie. Powinno być największym posiłkiem dnia, sycące i zdrowe. Nasz organizm czerpie z niego energię na większą część dnia, usprawnia metabolizm i sprawia, że nie podjadamy wieczorem - dlatego jest najważniejsze!

KOLACJA - NAJMNIEJSZY POSIŁEK DNIA
Na kolację nie powinno się jeść dużo, ponieważ posiłek nie musi nam dostarczać energii. Wiele osób powiada, że ostatni posiłek dnia powinien być 2-3 godziny przed snem. Tak naprawdę nie wiem, jak to rzeczywiście jest. W nocy metabolizm zwalnia i wolniej trawi, być może dlatego powinniśmy zdążyć zjeść kolację, zanim metabolizm zwolni tępo. Najlepiej na kolację zjeść białko (serek wiejski, twaróg itd). Powinno unikać się węglowodanów i słodkich produktów. "Nadmiar cukru zwiększa poziom insuliny. Konsekwencją tego jest silny głód, który może prowadzić do podjadania." ~ superlinia.pl

CIEMNE PIECZYWO
Masz w domu jasny, pszenny chleb? Zdecydowanie zamień go na ciemne, pełnoziarniste pieczywo! Zawiera on więcej błonnika i walorów odżywczych. W dodatku, według mnie, smakuje lepiej.

NIE GŁODUJ!
Głodówki fatalnie wpływają na organizm. Traci się na wadze, ...ale nie tłuszcz, tylko mięśnie! Organizm niszczy się, wpływa to na psychikę i nawet prowadzi do depresji.Włosy wypadają, paznokcie się łamią, cera się zmienia. Czy naprawdę warto się tak niszczyć dla paru kilogramów mniej?


WODA - KRÓLOWA NAPOJÓW
Krótko i zwięźle, woda jest niezbędna w procesach przemiany materii. Wypłukuje ona toksyny z organizmu i go oczyszcza. Oczywiście mowa tu o zwykłej wodzie niegazowanej. Dzięki niej odchudzanie przebiega efektywniej, a tkanka tłuszczowa jest spalana zdecydowanie szybciej. Powinno się wypijać jej 2l dziennie, czyli ok 10 szklanek.

OWOCE I WARZYWA
W posiłkach nie powinno brakować warzyw i owoców. Są one niskokaloryczne i zawierają potrzebne witaminy. Moimi ulubionymi są: truskawki, banany, jabłka, brokuły i pomidory. :)

NIE PODDAWAJ SIĘ!
Jeśli coś ci się nie udało, nie poddawaj się. "Dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą" i tego się trzymaj! Zjadłaś za dużo słodyczy? Byłaś na pizzy? Nic się nie stało, jutro jest nowy dzień i możesz próbować na nowo. Czy gdybyś się zawsze poddawała, spełniłabyś swoje marzenia, osiągnęłabyś cel? Czy Kolumb odkryłby Amerykę, czy James Watt wynalazłby maszynę parową?

NIE SPIESZ SIĘ
"Nie rezygnuj z czegoś, tylko dlatego, że wymaga to czasu. Czas i tak minie." To samo dotyczy spieszenia się. Lepiej widzieć powoli trwałe efekty niż szybko osiągnąć cel i mieć potem problemy z efektem jojo, co nie? :)

SŁODYCZE I FAST FOOD'Y
O tej zasadzie wie już każdy. Powinno się unikać słodyczy i fast food'ów, ale... No właśnie, ale! Można sobie raz na tydzień pozwolić na tzw. "cheat meal" bądź "cheat day". W tym dniu możemy zjeść coś, na co mieliśmy ochotę przez cały tydzień, ale dieta nie pozwalała. Ja np. co weekend kupuję sobie milkshake'a, colę i jem ciasto mamy. W tygodniu już na to sobie nie pozwalam! A na trochę przyjemności każdy zasłużył. :)


CIEKAWOSTKI:
1. Szklanka (lub dwie) wody po przebudzeniu aktywują organizm po śnie do pracy. Metabolizm od razu przyspiesza, a organizm szybciej trawi.
2. Kiedyś czytałam ciekawy artykuł o odczuciu sytości. Wiedzieliście, że nasz mózg potrzebuje 20 minut, by zrozumieć, że żołądek jest pełny? Dlatego warto podzielić posiłek na dwie części, zjeść połowę i poczekać chwilę. Założę się, że poczujesz się pełna i nie będziesz miała ochoty zjeść drugą część. ;)
3. Zielona herbata - najlepsza herbata pod słońcem! Wspomaga odchudzanie, spowalnia proces starzenia i rozwoju choroby Alzheimera, dobra na stres, poprawia koncentrację, oczyszcza organizm z toksyn, zapobiega powstawaniu nowotworów, wzmacnia kości itd! A wszystkie jej właściwości znajdziecie tutaj. :)

Mam nadzieję, że skorzystacie z porad i chociaż parę z nich Wam pomoże. Również mam nadzieję, że w niektórych punktach nie wprowadziłam Was w błąd. Jak coś, od razu piszcie w komentarzu, a poprawię! :)

Do zobaczenia!

16 komentarzy :

  1. super blog i super zdjęcia bardzo mi się wszystko podoba:)
    może wspólna obserwacja? jeżeli tak to daj znać na moim blogu:)
    pozdrawiam i serdecznie zapraszam



    http://kinga-kingaa2500.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja niestety, za każdym razem jak próbuję się zdrowo odżywiać, to mi to nie wychodzi ;(
    pugix.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Kieeeeeeeedyś puisałam takie post :D zgadzam się ze wszystkim ;)
    http://onlydreams8.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja lubię się zdrowo odżywiać,to kwestia przyzwyczajenia :)
    www.blog017.blogspot.com ♥

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo interesujące ciekawostki. Cały post jest świetny i przemyślany :)

    Zapraszam do mnie :)
    http://fashionbyaleksandraa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Super notka. Ja kocham się zdrowo odżywiać wtedy mam satysfakcję z tego że coś robię pożytecznego :)

    ZAPRASZAMY DO NAS - KellyandKatte.blogspot.com

    <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetne porady, niektóre z nich znałam już wcześniej ;))

    OdpowiedzUsuń
  8. dobrze mówisz - regularne posiłki to podstawa!

    fashionable-sophie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetne porady! Ja już od ponad roku zdrowo jem i ćwiczę prawie codziennie :)
    ➳ blog

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetne porady! Ja nie odżywiam się zdrowo i mi to nie przeszkadza ponieważ czego bym nie zjadła, to i tak nie przytyję ;D

    Byłabym wdzięczna z kliki ♥ MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo motywujący post! Ja staram się prowadzić zdrowy tryb życia!
    Obserwuję!
    http://kaja-buziaczek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ładne zdjęcia oraz świetny design!
    Jesteś naprawdę utalentowana, życzymy ogromnych sukcesów w blogowaniu!
    Zapraszamy na naszego bloga!
    --------------------------
    talia-andzia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. gdyby nie to, że tak bardzo kocham McDonalda :(

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy szczery komentarz, sprawiasz mi ogromną radość! :)

~ Nie bawię się w tzw. "obs za obs", ani "kom za kom";
~ Można zostawiać linki do bloga;
~ Na LBA nie odpowiadam, jednak dziękuję za każdą nominację;
~ Na pytania odpowiadam tutaj, wyjątkowo u kogoś, jeśli ta osoba o to poprosi;
~ Odwiedzam tylko blogi osób, które napisały więcej niż "fajny post, blog" czy "ładne zdjęcia, zapraszam do siebie"!