2 listopada 2014

Halloween i Wszystkich Świętych - dwa różne święta

Helo!
Witam Was w te ciepłe, słoneczne, niedzielne popołudnie. Mam ogromną nadzieję, że u Was jest taka sama pogoda jak u mnie - 16°C i bezchmurne niebo. :) Po tytule postu można stwierdzić, że postanowiłam dziś napisać parę zdań o święcie zza oceanu Halloween i naszym święcie Wszystkich Świętych. Ostatnio na religii ksiądz poruszył temat, czy powinniśmy obchodzić Halloween skoro ma ono pogańskie korzenie. Postanowiłam wyrazić własne zdanie. :)


Nazwa Halloween powstała od słów "All Hallows' Eve", co oznacza Wigilię Wszystkich Świętych. Korzenie tego święta sięgają 2000 lat wstecz do plemion celtyckich. W tamtych czasach w Anglii, Irlandii, Szkocji, Walii i północnej Francji żegnano lato, a witano zimę, a także obchodzono święto zmarłych. Wierzono, że w nocy z 31 października na 1 listopada granica między światem zmarłych a żywych zaciera się i łatwiej duchom oraz demonom jest przedostać się do naszego świata. Dobre duchy zapraszano, a złe - odganiano. Bali się klątw, chorób i nieurodzaju, dlatego przebierali się za upiory, by nie wyróżniać się z tłumu demonów. Palono również kości zwierząt, tańczono taniec śmierci przy ognisku czy wróżono dzięki czarnym kotom. Ich święto nosiło nazwę Samhain.
W latach 40. XIX wieku Halloween pojawiło się w Ameryce. Zaś u nas w Polsce mieliśmy podobne święto, które nazywaliśmy "Dziadami". :)

Czym się różni Halloween od Wszystkich Świętych?
W tym dniu wspominamy bliskich zmarłych i wszystkich świętych. Całą rodziną spotykamy się na cmentarzu, by pomodlić się za tych, których już wśród nas nie ma - za babcię, dziadka, ciocię czy wujka. Zapalamy znicze, przynosimy kwiaty. Święto to jest kontrastem celtyckiego święta, które również było powiązane ze śmiercią. Jednak w tym przypadku nie przebieramy się za upiory, by odstraszać zło, tylko wspominamy zmarłych i modlimy się o wieczne życie dla nich.
Kościół sprzeciwia się obchodzeniu Halloween, ze względu na pogańskie korzenie. Ostatnio na religii ksiądz wspomniał, że jest to nawet grzechem. Dodał ciekawostkę, że dzieci przebierające się za demony i inne upiory łatwiej dają się wciągać w magię, która przecież przez Kościół jest zakazana.

Chciałam Wam jeszcze przedstawić parę zdjęć, na których uwieczniłam moją szkołę udekorowaną na Halloween. Dekoracje bardzo mi się podobały, jednak wciąż uważam, że nie było to potrzebne. :) Część zdjęć jest mojego autorstwa, a parę z profilu szkoły na facebooku.


Stworzyli świetną atmosferę. Pozasłaniane okna, krew na ścianach i dobra muzyka na przerwach.
A Wy też dekorowaliście szkołę? :)

Miłej niedzieli!


16 komentarzy :

  1. My szkoły nie stroiliśmy, ale sami się przebieraliśmy i było przy tym duuużo śmiechu, fajny post :>

    http://sayhellomardam.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale fajnie udekorowana szkoła, pozazdrościć, my mogliśmy się przebrać po prostu za coś ;)
    pugix.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja nienawidzę tego święta za oceanu

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie obchodzę Halloween i raczej nie byłabym zadowolona jakby tak udekorowali naszą szkołę, ale to tylko moja opinia. Za to Wszystkich Świętych to dla mnie naprawdę cudowne święto, przy którym zawsze się wzruszam, modlę się i pamiętam o zmarłych z mojej rodziny, to święto niesie ze sobą na pewno dużo większe wartości niż obrządek (świętem tego nazwać nie można) taki jak Halloween :)

    different-view-of-the-life.blogspot.com - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nie obchodzę, jedynie byłam z koleżankami przejść się po galeriach :)

    Dodasz komentarz? Będzie mi bardzo miło. :)
    malinowe-ciasto.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie lubię tego święta dlatego cieszę się, że nie dekorowaliśmy naszej szkoły i nie musieliśmy się za nic przebierać ....
    Masz bardzo fajny blog ;)

    Zapraszam do mnie-->KLIK

    OdpowiedzUsuń
  7. przepiękne dekoracje jezu cudowne!! *-*
    Ogólnie się zastanawiam dlaczego wczoeśniej nie trafiłam na twojego bloga.
    I kiedy widze te zdjęcia i dobrze napisany tekst i małotego przejrzysty szablon to odrazu żałuje :')
    dlatego zostawiam follow i
    zapraszam do nas - http://mivintly.blogspot.com/ - ww prawdzie dopiero zaczynamy ,ale każdy obserwator się przyda :))

    OdpowiedzUsuń
  8. piękne dekoracje ;D

    Może wspólna obserwacja? Daj znać u mnie:
    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajne i pomysłowe udekorowanie szkoły :) Moja nie była udekorowana z okazji tego "święta" i w sumie się cieszę, bo go nie obchodzę i nie lubię :D

    Pozdrawiam http://neejsi.blogspot.com/ :)

    OdpowiedzUsuń
  10. ale fajnie :D u mnie w szkole nie było czegoś takiego ;c

    niktniewidzi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. u mnie w szkole sie nie obchodzi halloween, chyba jesteśmy na to zbyt starzy :P haha

    OdpowiedzUsuń
  12. Szkoda że moja szkoła nie stroiła na haloween. Twoja wygląda super :)
    Obserwuję i zapraszam do siebie
    http://kasiakoniakowska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Widać, że Wasza szkoła się postarała, zazdrooo :)
    Pozdrawiam,
    another-pony.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. My szkoły nie dekorowaliśmy, ale parę osób przyszło w przebraniach :)
    Ja Halloween obchodzę jedynie symboliczną dynią stawianą przed domem. Sądzę, że to nie jest nic złego ;)
    Fajne zdjęcia :)

    NOWY POST NA FABRYCE MIĘTY KLIK! :))

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśli chodzi o Halloween, jestem zdecydowanie na nie. I ze względu na jego pogańskie korzenie, i dlatego, że jest dla mnie czymś dziwnym, wręcz zakrawającym o hipokryzję, gdy jednego dnia wszyscy się przebierają, cieszą z mrocznych, przypominających o śmierci, motywów, a drugiego dnia z żalem, smutkiem odwiedzają cmentarze. To po prostu nie pasuje. Pomijam już fakt, że jest to zwykle wkraczanie obcej kultury do Polski.

    http://onelittlesunbeam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy szczery komentarz, sprawiasz mi ogromną radość! :)

~ Nie bawię się w tzw. "obs za obs", ani "kom za kom";
~ Można zostawiać linki do bloga;
~ Na LBA nie odpowiadam, jednak dziękuję za każdą nominację;
~ Na pytania odpowiadam tutaj, wyjątkowo u kogoś, jeśli ta osoba o to poprosi;
~ Odwiedzam tylko blogi osób, które napisały więcej niż "fajny post, blog" czy "ładne zdjęcia, zapraszam do siebie"!