20 grudnia 2015

Robomaniakiem być

       Moja historia zaczęła się całkowicie inaczej. Marzyłam o własnej agroturystyce, potem całe dni spędzałam z ołówkiem w dłoni i projektowałam przeróżne budynki, tworzyłam projekty ubrań i urządzałam mieszkania. Nie rozstawałam się z kredkami i ołówkiem. W końcu nadeszła ta chwila, kiedy każdy gimnazjalista w trzeciej klasie musi zdecydować, co dalej. Oczywiście wybór padł na mat-fiz. Chciałam zostać architektem. Teraz, jako maturzystka, stoję przed kolejnym wyborem. I jak myślisz, co wybrałam?
       Wybrałam liceum. Moja decyzja padła na profil z rozszerzoną matematyką. Kierowałam się głównie tym, że po maturze chciałam studiować na politechnice, gdzie matematyka to podstawa. Złożyłam papiery do paru szkół: do trzech ogólniaków i jednego technikum. Ostatecznie wybrałam liceum w moim mieście. O wiele wygodniej wstawać o siódmej, niż o tej godzinie być już na dworcu i czekać na pociąg. Nie prawda? Także we wrześniu 2013 roku trafiłam na profil politechniczny, jednak nie był to zwykły mat-fiz, tylko był poszerzony o dodatkowy przedmiot- o elementy robotyki. Z początku nie byłam tym zbytnio zachwycona, nie interesowałam się nigdy budową robotów czy programowaniem, w pierwszej klasie w ogóle byłam zielona w temacie. Wybrałam ten profil tylko i wyłącznie ze względu na matematykę.
       W drugiej klasie przestałam już patrzeć na instrukcje. Razem z kolegą, z którym tworzyliśmy "team", budowaliśmy według własnej weny. Tworzyliśmy przeróżne rzeczy: dźwigi, czołgi czy "jeździki". W końcu odkryliśmy, że istnieje aplikacja na androida, dzięki której da się sterować nasze roboty. :D Postanowiliśmy wziąć udział w konkursie robotycznym, który organizowało parę szkół z mojego województwa i Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji. Przez cały rok ciężko pracowaliśmy, aż udało nam się zająć pierwsze miejsce! Przyjechali do nas reporterzy, byliśmy w telewizji, mieliśmy wywiady w radiu i pisali o nas w lokalnych tygodnikach. Nazwali nas Robomaniakami. Fajna sprawa! Polecam. :P
       Na czym polegają takie zawody? Jest wiele dyscyplin, ale moją ulubioną jest Sumo. Dwa roboty są ustawiane na okrągłym ringu. Muszą być ustawione do siebie tyłem, co jest jednym z utrudnień. Walka polega na tym, że roboty odwracają się i zaczynają się wzajemnie przesuwać, aż wypchają przeciwnika z ringu. Robot przegrywa także, gdy straci jakąś część. Nie jest to kwestia tylko siły, ale także zwinności. Kolejnymi utrudnieniami są także wymiary (25x25cm), waga (do 1kg) i czas do startu (3 sekundy).
       Następną dyscypliną jest Folower. Polega na tym, że robot musi w jak najkrótszym czasie przebyć drogę, od startu do mety, którą jest czarna linia. Program wydaje się być skomplikowany, jednak robot "widzi" drogę przesuwając się z czarnej linii na białe pole i z powrotem.
       Jest jeszcze parę innych dyscyplin, jednak opiszę Wam, moim zdaniem, najtrudniejszą dyscyplinę- tzw. "niespodziankę" lub "Construktor". Dopiero na miejscu dowiadujemy się, co nas czeka. Np. ostatnio robot musiał zrzucić z okrągłego ringu 4 czerwone klocki, omijając żółte. Dodatkowo musiał wydawać dźwięk najeżdżając na czarne linie, które spotykał po drodze. Nie lada wyzwanie!
       Polubiłam to. Nauczyłam się programować, budować i obsługiwać te roboty. Nawet sprawia mi to teraz niezłą frajdę! W tym roku planujemy z kolegą obronić tytuł mistrza, także trzymajcie kciuki! Jako maturzystka staję teraz przed trudnym pytaniem: co po maturze? Jeszcze trzy lata temu wybierałam liceum po to, by potem studiować architekturę na politechnice. A teraz? Także planuję studia na politechnice, jednak zmieniam kierunek. Nie jeden nauczyciel zauważył, że jestem w tym dobra (jeden nawet nie dawał mi żyć, póki nie zmieniłam zdania na temat studiów :P). Planuję studiować robotykę. Mam nadzieję, że dzięki nim osiągnę coś w życiu.
Jeśli w Twojej okolicy znajduje się szkoła z takim profilem, to go naprawdę polecam! Wydaje się to być dosyć trudne, jednak to kwestia czasu. Robotyka to zawód z przyszłością. A co Ty o nim uważasz?
PS. Tak, to klocki Lego. :P

33 komentarze :

  1. Polecam zacząć się "bawić" prawdziwym programowaniem. Jest troszkę trudniejsze a sprawia o wiele więcej "frajdy"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybym miała na to czas i finanse, to bardzo chętnie. Wszystkie części i programy finansuje moja szkoła, a poza lekcjami niestety mam masę nauki z innych przedmiotów, które zdaję na maturze :))

      Usuń
  2. No nieźle! Nie miałam zielonego pojęcia, że tego typu profile istnieją. Cóż mi więcej pozostaje - życzę ci powodzenia na robotyce!
    Bardzo ciekawy kierunek.

    INNA MYŚL [blog] | MÓJ KANAŁ NA YOUTUBE

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajna sprawa! Ja do matmy, fizyki, chemii, itd. nigdy nie miałam głowy a tu widzę, że jakieś pierwsze miejsca w konkursach i jeszcze takie rzeczy są tworzone. No coś pięknego, nic tylko się zachwycać. Naprawdę podziwiam ludzi, którzy potrafią konstruować takie rzeczy. Zwykle tak mam, że doceniam tych, którzy robią lepsze rzeczy ode mnie :)

    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie:)
    somethingdiffernet-imagine.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Z zaciekawieniem przeczytałam ten post. Super sprawa! Nigdy nie ciągnęło mnie do ścisłych przedmiotów, nie jestem w tym dobra i pewnie na takim profilu jak Twój, nie czułabym się najlepiej, ale widać, że Tobie to posłużyło i nawet polubiłaś robotykę, z którą teraz wiążesz przyszłość. Tak to jest, że czasem wystarczy jakiś drobny impuls, mała zmiana i nasze plany życiowe totalnie ulegają przeistoczeniu :D Najważniejsze w tym wszystkim jest to, by robić to, co się lubi :)

    Buziaki :*
    miniifluff

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo ciekawy profil, ale ja jednak i tak wybiorę "humana" w liceum :)
    pozdrawiam!

    LA DECADENCE

    OdpowiedzUsuń
  6. Mój chłopak zajmuje się programowaniem i robotyką, też czerpie z tego ogromną frajdę!
    Cieszę się, że odnalazłaś coś, co naprawdę lubisz robić :)
    I gratulacje,powodzenia w obronieniu tytułu <3

    pozdrawiam, it's Nel (klik) :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale oryginalne zajęcie :)

    miss-and-jess.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. wow, o takim liceum jeszcze szczerze mówiac nie slyszaam. Fajna sprawa, od razu skojarzyło mi się z robotami ze Star Wars haha. Ja za dobra w takich rzeczach niestety nie jestem, a z matematyka tez sie nie lubimy/Karolina

    Dwie Perspektywy Blog

    OdpowiedzUsuń
  9. Wow, nigdy o tym nie słyszałam :O
    http://klaudencja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. ale to fajne ;)

    http://sk-artist.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Szczerze mówiąc to chyba nigdy o takim czymś nie słyszałam albo po prostu nie pamiętam. Temat mnie zaciekawił i myślę, że gdyby u mnie w mieście była klasa o takim profilu to byłaby jedną z tych, które rozważam idąc w przyszłym roku do liceum. :)
    I powodzenia w obronie tytułu mistrza!

    http://beatapilarska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Czasem to co jest nieznane przeradza się w pasje. Trzeba tylko spróbować. :)

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. Masz prześliczną szatę graficzną!
    Oja, chyba szybciej strzeliłabym sobie w łeb, niż poszła na rozszerzoną matematykę. Nie zrozum mnie źle, wielki podziw dla ciebie! A to z tymi robotami bardzo ciekawe. fajnie, że osiągnęłaś taki sukces ;)
    [mój blog]

    OdpowiedzUsuń
  14. zgadzam się, lepiej wstawać później xD dojazdy strasznie męczą, ja też wybrałam taki profil :)
    mój blog

    OdpowiedzUsuń
  15. Pierwszy raz słyszę o tak wyjątkowym profilu. Świetna sprawa! Życzę Ci dalszych sukcesów :)
    Pozdrawiam,
    sajecka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Byłam kiedyś na warsztatach z robotyki, ale wydało mi się tu nudne i uciekłam na chemiczne :D
    MAtfiz to zdecydowanie nie moje dzieciny - human pozdrawia!
    Gratuluje sukcesów i życze powodzenia w dalszym podbijaniu świata robotyki!
    buziaki, udanego Sylwestra! x
    smile-for-me-beautiful.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Wow, to musi być naprawdę dobra zabawa! U mnie niestety typowo humanistyczne liceum i nie mamy takich zabaw :c

    http://abonentpozazasiegiem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. jejku! Masz talent, zbudować takie cos to wielki wyczyn! :D
    zapraszam do mnie oraz do obserwacji Mój Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetne! Osobiście nie potrafiłabym wykrzesać z siebie pasji dla tego zajęcia, jednak wydaje się niesamowicie interesujące i wkręcające. Nie wiedziałam, że są organizowane konkursy dla osób konstruujących i programujących roboty. Czy na takie konkursy mogą wchodzić osoby z zewnątrz? Chętnie bym poszła, choćby po to aby popatrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo chętnie bym Cię zaprosiła! Niestety szkoły, które organizują nasze zawody tylko raz zaprosiły widzów z poza murów szkoły. Zwykle na sali mogą być tylko uczestnicy, ich opiekunowie i organizatorzy. Na widowni zwykle pojawiają się uczniowie ze szkoły, w której odbywają się konkursy. A zawody, o których wspomniałam w poście, akurat organizowane są tylko w województwie opolskim. :)

      Usuń
  20. Wow, powiem szczerze pierwszy raz widzę blogerkę mającą takie fajne zainteresowanie :D Życzę Ci powodzenia na studiach! Obyś się spełniała :D
    claudia-ss.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  21. Gdy zobaczyłam zdjęcia kompletnie nie wiedziałam co to jest :D
    Dopiero przeczytżjąc post trochę dowiedziałam sie o co chodzi.
    Masz nietypowe zainteresowanie co czyni Cię orgilalną, a w 21 wieku to naprawdę bardzo trudne ;)Po za tym masz ogromny talent <3
    Zapraszam na nowego bloga miło będzie jak wpadniesz i zostawisz po sobie ślad ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jak słyszę "matematyka" to już wiem że to profil nie dla mnie :) ja wybieram się na ASP

    OdpowiedzUsuń
  23. ciekawe robak

    http://eskucinska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Krysiuu :) Pierwszy raz jestem na Twoim blogu i zostanę z Tobą na dłużej :D Piękny desing. A co do posta...JEJKU! Robotyka to pewnie bardzo skomplikowany kierunek! To nie dla mnie :) lecz bardzo ciekawe jest to czym się zajmujesz! Z niecierpliwością czekam na nastepny post, a teraz zycze ci udanego (bezalkoholowego) Sylwestra oraz szczęśliwego Nowego Roku 2016 by był dla ciebie bardzo radosny i aby powodziło ci sie w rozwoju bloga! Zapraszam do mnie!

    http://sheerblog01.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Łał, ale świetna sprawa! Nie wiedziałam, że liceum daje takie możliwości! Jeśli chodzi o moje liceum, to na mat-fizie chyba nie ma takich "atrakcji" :D
    Trzymam kciuki, życzę powodzenia i trafnych wyborów! :)

    http://wieczorekm.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Wow, gratulacje! Mat-fiz jest ostatnim profilem na który złożyłabym papiery :D
    agnieszkaa-es.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. Też chciałam projektować (I dekorować) domy bo zaczęłam oglądać 'Jak poznałem waszą matkę' ale nie sadzę że rysowanie mi wychodzi a więc poszłam na lekcję bardziej myślące (Biznes) niż tworzące (Plastyka) bo mi trochę lepiej wychodzą :)
    To ja z lego ledwo mogę zbudować domek a tu takie samochody <3 Wow :D
    Mój Blog :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy szczery komentarz, sprawiasz mi ogromną radość! :)

~ Nie bawię się w tzw. "obs za obs", ani "kom za kom";
~ Można zostawiać linki do bloga;
~ Na LBA nie odpowiadam, jednak dziękuję za każdą nominację;
~ Na pytania odpowiadam tutaj, wyjątkowo u kogoś, jeśli ta osoba o to poprosi;
~ Odwiedzam tylko blogi osób, które napisały więcej niż "fajny post, blog" czy "ładne zdjęcia, zapraszam do siebie"!